Skip to content
cropped cropped Untitled 56 01.png

Za muškarce s vizijom!

  • Moda i stil
  • Njega i zdravlje
  • Tehnologija i gadgeti
  • Karijera i financije
  • Automobili i sport
  • Hobi
  • Recenzije
  • Kontakt
cropped cropped Untitled 56 01.png

Za muškarce s vizijom!

Kineska baterijska revolucija: CATL, BYD i budućnost e-automobila u Europi

admin, 24 travnja, 20256 svibnja, 2025

Dok europske zemlje pišu strategije, izrađuju akcijske planove, pregovaraju oko energetskih paketa i provode javne konzultacije o zelenoj tranziciji, Kina već isporučuje gotova rješenja.Ne u PowerPoint prezentacijama – već u kontejnerima, na vlakovima, u gotovim vozilima, i u tvornicama koje niču i na europskom tlu.

Kineska električna mobilnost više nije budućnost. To je sadašnjost i to vrlo konkretna.

A u središtu tog preuzimanja, koje se ne događa glasno i agresivno, već tiho i strateški, nalaze se dva imena:
CATL – najveći svjetski proizvođač baterija
BYD – globalni lider u električnim vozilima s kompletnim vlastitim ekosustavom

Njihova snaga nije samo u brojevima, već u temeljnoj promjeni paradigme.

Jer oni ne proizvode “još jednu bateriju”.
Oni preoblikuju samu ideju automobila.

Tko je CATL i kako je došao tu gdje jest?

U industriji električnih automobila rijetko tko zna ime CATL  ali gotovo svi voze s njegovim baterijama.
Contemporary Amperex Technology Co. Limited, ili kraće CATL, osnovan je 2011. u Kini. U samo desetak godina, ova tvrtka iz provincije Fujian pretvorila se u neospornog globalnog lidera u proizvodnji baterija za električna vozila.

Danas:

  • najveći svjetski proizvođač baterija za električna vozila
  • upravlja sa nekoliko mega tvornica u Kinu
  • drži više od 36% globalnog tržišta (2024.)
  • baterije CATL-a koristi Tesla (u Modelu 3), BMW, Volkswagen, Mercedes, Hyundai, Ford i mnogi drugi
  • Ima vlastitu tvornicu u Njemačkoj (u Erfurtu), kao i planove za širenje u Mađarskoj i drugim dijelovima Europe

U vremenu kad se drugi proizvođači tek orijentiraju prema baterijskoj tehnologiji, CATL je već nekoliko godina ispred  i to ne slučajno.

Što je ključ njihova uspjeha?

Za razliku od mnogih konkurentskih kompanija koje ovise o vanjskim dobavljačima i partnerima, CATL je vertikalno integriran.
To znači da:

  • samostalno razvija kemijske formule za baterije
  • kontrolira lanac opskrbe: od sirovina (litij, grafit, mangan…) do finalnog pakiranja ćelija
  • proizvodi ne samo baterije, već i baterijske sustave, upravljačke module, softver, logistiku i infrastrukturu za punjenje
  • surađuje s vlastitim R&D centrima, sveučilištima i državnim laboratorijima

Upravo ta širina i neovisnost omogućila im je da reagiraju brže od tržišta i da diktiraju tempo.

Dok su se konkurenti fokusirali na povećanje kapaciteta, CATL je paralelno razvijao nove tipove baterija i tehnologije:

  • LFP (litij-željezo-fosfat): jeftinija, sigurnija alternativa klasičnim litij-ionskim baterijama
  • CTP (cell-to-pack) dizajn: učinkovitija gradnja baterijskih modula bez klasičnih okvira
  • Natrij-ionske baterije: rješenje za tržišta koja traže još povoljnije i stabilnije alternative
  • i najnovije: ultra-brzo punjenje i 1000+ km dometa

Jer CATL ne čeka da ih tržište gura naprijed. Oni su ti koji određuju kamo tržište ide.

Što je CATL predstavio pred nekoliko dana? (travanj 2025.)

U svijetu električnih automobila, gdje svi pričaju sličnim jezikom – 400 km dometa, 30 minuta punjenja, standardne litij-ionske ćelije – CATL je odlučio progovoriti drugim tonom.

Na predstavljanju u travnju 2025., objavili su ono što već sada mnogi nazivaju najvećim iskorakom u tehnologiji baterija u posljednjem desetljeću:

Shenxing Plus – nova generacija LFP baterije

CATL je prvi uspio probiti barijere koje su LFP (litij-željezo-fosfatne) baterije do sada ograničavale.
LFP tehnologija poznata je po sigurnosti i niskoj cijeni, ali je uvijek imala dva problema: manji domet i slabije performanse na niskim temperaturama.

S Shenxing Plus baterijom, sve to pada u vodu:

  • Domet: preko 1.000 km – u LFP bateriji, koja ne koristi kobalt ni nikal
  • Brzo punjenje: 520 km dometa za 5 minuta (ne tipfeler – stvarnih 5 minuta)
  • Otpornost na hladnoću – ne gubi performanse ni pri temperaturama ispod -20°C
  • Sigurnost i trajnost – duži životni vijek, manji rizik od pregrijavanja

U prijevodu: ovo je baterija koja briše “range anxiety”, ne samo na papiru, već u stvarnim uvjetima.

I sve to uz nižu cijenu proizvodnje i manji okolišni otisak, jer koristi sirovine koje su pristupačnije i stabilnije za nabavu.

Zašto je ovo važno?

Do sada su LFP baterije bile rezervirane za gradske aute i modele s kraćim dosegom.
S ovim iskorakom, LFP ulazi u arenu dugoprugaških, premium i globalnih EV modela – što znači da i najskuplji automobili mogu koristiti jeftiniju, održiviju i sigurniju bateriju.

Naxtra baterija (natrij-ionska)

Naxtra – CATL-ova natrij-ionska baterija

CATL tu nije stao. Paralelno s LFP revolucijom, predstavili su i Naxtra, odnosno svoju prvu serijsku natrij-ionsku bateriju, spremnu za masovnu upotrebu.

Za razliku od litij-ionskih baterija koje zahtijevaju rijetke i skupe metale, natrij-ionske koriste jeftinije, dostupnije sirovine, a istovremeno nude vrlo dobre performanse.

Glavne značajke Naxtra baterije:

  • Domet do 500 km – dovoljno za gradske i kompaktne EV modele
  • Bez litija – koristi natrij, koji je daleko dostupniji i jeftiniji
  • Veća sigurnost i stabilnost – idealna za tržišta gdje je infrastruktura još u razvoju
  • Ekološki prihvatljivija – jer ima manji okolišni otisak u cijelom životnom ciklusu

Naxtra nije zamjena za Shenxing Plus, nego komplementarna tehnologija -rješenje za niži i srednji cjenovni razred električnih vozila, za gradove, flote, car-sharing modele i tržišta u razvoju.

Što ova prezentacija znači?

Predstavljanje Shenxing Plus i Naxtra baterija nije samo nova linija proizvoda.
To je tehnološki manifest. Izjava u kojoj CATL kaže:

“Mi više ne pratimo, mi vodimo.
Vi se još dogovarate oko ciljeva za 2030.?
Mi smo ih već isporučili.”

I dok konkurencija još pokušava nadmašiti današnje standarde, CATL već ispisuje sutrašnje.

A gdje je BYD u cijeloj priči?

Ako je CATL nevidljiva baterijska sila u pozadini gotovo svakog EV-a, onda je BYD (Build Your Dreams) – brend koji otvoreno pokazuje ambiciju da preuzme cestu.

U 2023. godini, BYD je službeno prestigao Teslu po broju prodanih električnih vozila u Kini, najvećem EV tržištu na svijetu. Ali prava snaga BYD-a ne leži samo u brojkama, već u tome kako i što proizvodi.

BYD je jedan od rijetkih proizvođača na svijetu koji unutar vlastitih pogona razvija i proizvodi:

  • baterije
  • čipove
  • motore
  • softver
  • upravljačke sustave
  • i, naravno, same automobile

To znači da ne ovisi o vanjskim dobavljačima, što mu daje fleksibilnost, brzinu i niže troškove. U industriji pogođenoj nestašicama čipova i sirovina – to je prednost koja zlata vrijedi.

Blade Battery – BYD-ov adut

Posebnu pažnju privlači njihova Blade Battery – inovativna litij-željezo-fosfat (LFP) baterija, dizajnirana s ciljem da bude što sigurnija i dugotrajnija.
Testirana je na ekstremne uvjete, uključujući probijanje čeličnim šiljcima i izlaganje vatri – i pokazala minimalne reakcije, dok su konkurentske ćelije eksplodirale ili se zapalile.

Zbog toga BYD svoje baterije reklamira kao:

“Najsigurnije baterije na svijetu.”

BYD već u Europi

Za razliku od nekih kineskih brendova koji najavljuju ulazak na europsko tržište, BYD je već tu. Njihovi modeli kao što su:

  • Atto 3 – kompaktni SUV
  • Dolphin – gradski hatchback
  • Seal – sportska električna limuzina

…već se prodaju u Norveškoj, Nizozemskoj, Njemačkoj, Francuskoj, Španjolskoj, pa čak i Hrvatskoj.
I ne samo to, BYD je najavio gradnju tvornice u Mađarskoj, što znači da planira dugoročno ostati i proizvoditi u Europi.

Što to znači za industriju?

BYD nije više “kineski brend koji tek dolazi”.
To je potpuni eko-sustav na četiri kotača, sposoban da konkurira Tesli, VW-u i drugima, i to:

  • s vlastitom tehnologijom
  • uz povoljnije cijene
  • i većom efikasnošću

U utrci električne mobilnosti, BYD nije samo sudionik, on je strateški igrač koji:

  • razumije tržište
  • ima proizvod
  • i sve više ima infrastrukturu

Zašto kineske baterije vode?

  1. Vertikalna integracija – CATL i BYD kontroliraju cijeli lanac (od ruda do gotove baterije)
  2. Masovna proizvodnja – sposobnost da isporuče milijune paketa godišnje
  3. Tehnološki skokovi – LFP, natrij-ionske, brza punjenja, softver, energetski menadžment
  4. Fokus – Kina je još 2015. definirala baterijsku industriju kao stratešku granu

Europa s druge strane ima:

  • stroge propise
  • jake sindikate
  • fragmentirano tržište
  • ali nema dovoljno lokalne proizvodnje

U toj kombinaciji brzine i strategije, Kina ima prednost. I koristi je.

Što nas čeka?

Za nekoliko godina, pitanje neće biti: “Koji auto voziš?”

Nego: “Čiju bateriju imaš u autu?”

Brendovi poput VW-a, Renaulta i Mercedes-Benza više neće birati koje baterije žele – nego koje mogu dobiti.

Ako CATL i BYD nastave ovim tempom, pitanje nije hoće li dominirati – već koliko brzo ćemo postati ovisni o njima.

Zaključak: Tko kontrolira bateriju, kontrolira cestu

Kineska baterijska revolucija više nije u tijeku.Ona se već dogodila. I dok mnogi još vode rasprave o “trendovima”, CATL i BYD su tiho preuzeli ključne dijelove automobilske budućnosti. Od sirovine, preko tehnologije, do gotovog vozila.

Shenxing Plus i Naxtra nisu samo nove baterije.To su poruke. Poruke o tome tko ima znanje, tko ima kapacitet, i tko ima viziju.

Dok Zapad još uvijek piše strategije, Kina već isporučuje rezultate i to brzinom koja je nekad bila svojstvena samo Silicijskoj dolini. I dok Europa poziva na “energetsku autonomiju”, kineski baterijski divovi grade tvornice na tlu Europske unije, legalno, legitimno i vrlo efikasno.

U toj tišini događa se najvažniji pomak u modernoj mobilnosti: Auto više nije samo automobil. To je hardver s baterijom. A onaj tko kontrolira tu bateriju, kontrolira putanju cijele industrije.

Europa još uvijek može djelovati. Može ulagati, stvarati saveze, razvijati vlastite resurse i rješenja.

Ali svaki mjesec kašnjenja povećava rizik da umjesto tvorca, postane korisnik. I to korisnik tehnologije koju ne razumije, ne kontrolira i ne može brzo zamijeniti.

U svijetu električne mobilnosti, domet više nije samo broj kilometara.
Domet je mjera tehnološke neovisnosti.

I zato  pitanje nije više “koji auto voziš”.
Pitanje je:
Tko ti puni bateriju?

Izvor slika: CATL, službena objava, travanj 2025. /  BYD Global, službeni vizual, prosinac 2024.

Automobili i sportovi

Navigacija objava

Previous post
Next post

Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Povežimo se:

  • Facebook
  • Instagram
©2025 | WordPress Theme by SuperbThemes

Koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najbolje iskustvo na našoj web stranici.

Informacije o kolačićima koje koristimo ili opcije za isključivanje kolačića možete pronaći u .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, mi nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.